PostNL is een irritant bedrijf

En wel hierom...

Woensdag 20 Februari 2013 in categorie Even afreageren

Wat is dat PostNL toch een irritant bedrijf geworden. Om niet te zeggen waanzinnig irritant. Zo had ik de verhuisservice nodig. We gaan namelijk verhuizen.
Ik meldde mij online aan en mocht meteen veertig euro dokken. En dat was dan nog zogenaamd met 35 procent korting! Mazzelaar die ik ben. Maar wat je ervoor krijgt is om te janken.

Die verhuisservice is namelijk niet meer wat hij vroeger was.
PostNL gaat mijn post zes maanden lang doorsturen naar mijn nieuwe adres. Dit voor het geval ik iemand vergeten ben een adreswijziging te sturen. Maar alléén de post op mijn naam, niet de post op de naam van mijn vrouw. Die mag weer apart dokken. Heel klantvriendelijk dus. Het zou wel zo netjes zijn geweest om tenminste nog één ander persoon op hetzelfde adres te mogen laten meeliften op de verhuisservice.

Het is allemaal zo doorzichtig commercieel bij PostNL.

PostNL heeft wél andere dingen voor mij in petto. PostNL zal voor mij gratis allerlei bedrijven als banken, verzekeraars en tijdschriften inlichten dat ik verhuis. Dat ze dat nog kunnen doen voor die veertig euro! Het zijn tenslotte niet de makkelijkste tijden.
Net wanneer ik dreig overvallen te worden door een diep gevoel van dankbaarheid, merk ik dat het aantal bedrijven dat ik kan aankruisen in de diverse categorieën maar zeer beperkt is. Veel en veel minder dan vroeger, als ik mij goed herinner. Heb je dus weinig aan.

Flauwe onzin
Daarentegen word ik overvoerd met dingen waar ik niet om heb gevraagd. Ik krijg bijvoorbeeld mijn eigen verhuispagina op het web: KijkMijnHuis. Daar kan ik foto's op zetten van mijn nieuwe huis. Alsof ik daar tijd voor heb. Ik moet inpakken, ja? Tevens word ik bestookt met emails waarin men mij wil gaan helpen met het zoeken van een energieleverancier of telecomaanbieder. In mijn 'postvak' vind ik mailtjes dat ik gratis het nieuwe Bruynzeel keukenboek kan aanvragen. Allemaal flauwe onzin die elk weldenkend mens allang geregeld heeft vóórdat de verhuizing en de verhuisservice überhaupt in zicht komen.

Gooi al die kul eruit
Het is zo doorzichtig commercieel. PostNL eet hier duidelijk van twee walletjes, want reken maar dat al die aanbieders ook lekker mogen dokken om in de lijstjes te kunnen staan. Kortom, niet klantvriendelijk, slechte service en maximaal gericht op eigen gewin. Er zit niet eens een pakje gratis verhuiskaarten bij.

Gratis (!) advies aan PostNL: gooi al die kul eruit, maak de service meteen de helft goedkoper, richt je meer op je klanten en minder op je aandeelhouders, wees een beetje meer als vroeger. Zoals het nu gaat is PostNL alleen maar een verhuisstress verhogende factor.

Tags: