Betaald parkeren Nieuw-West was allang beklonken
Donderdag 01 April 2010 in categorie Amsterdam Centraal
Sorry, dit gaat weer over parkeren, maar het moet even. Gisteren werd mijn aandacht namelijk getrokken door een bericht in het Parool dat mijn vertrouwen in de oprechtheid van de lokale overheid weer danig aan het wankelen bracht. Wat is namelijk het geval?
In Stadsdeel Slotervaart gold sinds jaar en dag het volgende principe: zolang de bewoners er niet zelf om vragen, wordt in dit stadsdeel géén betaald parkeren ingevoerd. Eigenlijk heel democratisch dus.
Een tijdje geleden begonnen bewoners rond het station Lelylaan te vragen om betaald parkeren, want de parkeerdruk van 'vreemdparkeerders' nam onaanvaardbare vormen aan. Begrijpelijk.
Het stadsdeel greep deze kans aan om in een groot gebied betaald parkeren in te voeren. De burgers mochten nog even komen zeggen wat ze ervan vonden. Ze vonden het in meerderheid niks, maar het stadsdeel besloot democratisch dat er geen houden meer aan was. Het betaald parkeren werd ingevoerd.
De opluchting straalde bijna van de parkeermeters af: 'Ha, eindelijk mogen we ze laten betalen voor het parkeren! Nu tellen wij ook mee!'
Via het olievlekprincipe is het onafwendbaar dat straks in heel Slotervaart het betaald parkeren is ingevoerd. Het is alleen nog even wachten op voldoende parkeermeters. En daarna is heel Nieuw-West aan de beurt. Ach ja, we hebben er zelf om gevraagd, het is democratisch besloten.
Als burger leg je je er zuchtend bij neer. Zo gaan die dingen...
Nou, zo gaan die dingen dus blijkbaar helemáál niet! Dat valt althans op te maken uit het bericht in het Parool (woensdag 31 maart, pag. 19). Daarin wordt gemeld dat woningbouwcorporaties het nog langer vertikken om parkeergarages onder hun woonblokken te bouwen zolang het parkeren op straat voor de bewoners nog gratis of te goedkoop is. Het gaat daarbij vooral om Nieuw-West.
Citaat: 'In de Parkstaddeal is namelijk afgesproken dat in de Westelijke Tuinsteden betaald parkeren ingevoerd zou worden.'
Blijkbaar is er dus een overeenkomst tussen de overheid en de woningbouwcorporaties. Zo te zien is alles al jaren geleden afgekaart met de woningbouwcorporaties in de 'Parkstaddeal'. Het betaald parkeren moest er vooral komen om de ondergrondse parkeergarages van de woningbouwcorporaties rendabel te krijgen.
Op zich nog best een voorstelbare redenering, maar zeg dat dan eerlijk. Nu voel ik mij belazerd en niet serieus genomen. De bijeenkomsten waarop de bewoners hun mening konden geven waren een wassen neus. Het argument van de parkeerdruk was feitelijk een schijnargument.
Mag ik zeggen: bedroevend?
Tweet |