Hedendaagse man loopt gevaar
Maandag 15 Juni 2009 in categorie Ergernis, Woede of Frustratie
In dit stukje richt ik mij even op de hedendaagse man. En dan met name op de hedendaagse man van laten we zeggen rond de veertig. Want veertig is een tamelijk riskante leeftijd voor een man. Dan kijkt hij wat extra nadrukkelijk in de spiegel, merkt hij dat er haren uit zijn neus en oren beginnen te groeien en neemt hij met toenemende onrust een uitzakkend buikje waar.
Om die reden zijn opbeurende teksten verzonnen als 'Het leven begint bij veertig' en 'Mannen worden knapper naarmate ze ouder worden'.
In elke giftshop zijn er wel bekers met een dergelijke opdruk te koop.
Het is ook de leeftijd van de midlife-crisis, waarop de man als een gek gaat rondneuken om zichzelf te bewijzen dat hij nog meetelt. Hele legers verbitterde ex-echtgenotes kunnen hiervan getuigen. Zij hebben met lede ogen moeten toezien hoe zij werden ingeruild voor een 'jonger ding' (die hoer ja) en dat de rotzak nog 'een tweede nestje' met haar begon.
Cliché's schieten te kort om de mentale zwakheden van de man rond de veertig te beschrijven.
Ook de cosmetica-industrie begint nu in te spelen op de onzekerheden van de moderne hedendaagse man. Hij moet godbetert ineens op z'n huid gaan letten, iets wat hij niet meer heeft gedaan sinds hij z'n laatste jeugdpuistje uitkneep. Hooguit heeft hij z'n rug en armen laten voltatoeëren, maar dat is een doelgroep die de schoonheidsindustrie al heeft opgegeven.
Nee, aan de plaatjes te zien is de reclame gericht op de goedverdienende yup die eindelijk veertig is geworden. En die dus eigenlijk geen yup meer is.
Voorheen beperkte de commercie zich tot het gladscheren en de okselfrisheid. Die campagnes blonken ook al uit in een toenemende dosis verwijfdheid.
Maar nu begint het écht link te worden.
Nivea komt namelijk met DNAge. Want ook de man moet volgens Nivea op zijn verouderende huid gaan letten. Op de kraaienpootjes, de wallen onder de ogen, op de verslappende huid, op de groeven van neus tot mondhoeken, op de rimpels in het voorhoofd.
Dit wordt oppassen, mannen van Nederland! Nivea wil van jullie een stelletje sissies maken, verwijfde zeventiende eeuwse praaljonkers!
Alle stoere kenmerken die de ouder wordende man zo aantrekkelijk maken, die juist het onderscheid betekenen tussen man en babyface, die wil Nivea gaan gladstrijken!
Trap daar niet in! Zorg dat je man blijft!
Dat je er op je vijfenveertigste nog uitziet zoals Nivea wil, moet tot elke prijs vermeden worden! De echte man heeft tegen die tijd een doorleefde en doorgroefde kop, waarop de tand des tijds z'n sporen van seks, drugs en dronkenschap heeft achtergelaten! Zo hoort dat! Zo gaat de evolutie!
Laten ze bij Nivea die rotzooi maar op hun buik smeren.
Helpt trouwens ook dáár niet. Anders had ik het nog wel geprobeerd misschien...
Tweet |