Even een telefoontje plegen

Woensdag 26 Maart 2008 in categorie Ergernis, Woede of Frustratie

De moderne techniek maakt het ons steeds makkelijker. Neem nu telefoneren. Ik moest vandaag een medewerker bij een bankfiliaal bellen. Vroeger moest je omslachtig met een draaischijf een doorkiesnummer draaien. Tegenwoordig doe je dat heel makkelijk, goedkoop en geavanceerd via internetbellen. Afijn, u kent dat wel, u maakt het zelf dagelijks mee.

Ik kies het 0900-nummer van de bank. De telefoon zegt: "U bent niet bevoegd om dit nummer te kiezen."
Wel godverdegodverteringnogantoe! Niet bevoegd?? Wie betaalt hier nou de rekening?
Ik bel de helpdesk van mijn provider.
"Het is momenteel erg druk. De wachttijd is ongeveer 15 minuten. Wij adviseren u op een later tijdstip terug te bellen."
Goed, dat komt dan later wel.
De wachttijd bedraagt 4 minuten
Ik neem mijn mobiel en kies opnieuw het 0900-nummer van de bank.
"Toets uw rekeningnummer in."
Ik doe braaf wat van mij wordt verlangd.
Ik krijg een keuzemenu met alle mogelijke diensten van de bank.
Helemaal op het eind: "Kies 0 voor de telefonische receptie."
"Al onze medewerkers zijn in gesprek. De wachttijd bedraagt 4 minuten."
"Nog een ogenblik geduld alstublieft." (x 6)

Ik krijg uiteindelijk een vriendelijke meneer bij de telefonische receptie.
Hij gaat voor mij de medewerker bij het bankfiliaal bellen. Maar hij wil eerst weten waar het zo'n beetje over gaat. Dat kan hij de bankmedewerker alvast mentaal voorbereiden, vermoed ik.
En als ik nu van plan was de bankmedewerker de huid vol te schelden? Gaat de receptionist dat dan óók alvast voor mij doen?

Ik krijg vervolgens de bankmedewerker keurig aan de lijn. Hij gaat het probleem uitzoeken en mij terugbellen.
Hoop ik.

Deze evaluatie van de moderne communicatietechniek heeft mij het volgende geleerd:
De bank vindt mij te dom om zelf het bankfiliaal te bellen.
De bank wil eerst controleren of ik wel goed genoeg uit mijn woorden kan komen.
Bij het antieke telefoonsysteem waren er twee mogelijkheden: je had iemand binnen tien seconden aan de lijn of het toestel was in gesprek.
Bij het moderne telefoonsysteem kost het minstens een kwartier om de juiste persoon aan de lijn te krijgen en heb je intussen allerlei mensen gesproken die je helemaal niet wilde spreken. De kans is zelfs groot dat je helemaal wordt omgeleid via België of India.
Vroeger was alles beter.

Ik ga lunchen met mijn vrouw. Zij vraagt mij de kaas door te geven. Dat gaat zomaar niet.
Ik zeg: "Kies een 1 voor de boter, een 2 voor de hagelslag, een 3 voor de jam, een 4 voor de kaas, een 5 voor de ham..."

Tags: