Science fiction in de supermarkt

Maandag 08 Oktober 2007 in categorie Amsterdam Centraal

Ruim twee weken geleden ging ik eens kijken bij de geheel vernieuwde Albert Heijn in Osdorp. Want ook dit filiaal is nu volledig digitaal, om het zo maar te noemen. De klant kan met een handscanner zelf zijn boodschappen scannen en vervolgens afrekenen bij een betaalautomaat. Daar komt geen caissière meer aan te pas. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van haar humeur.
Ik wilde wel eens zien hoe de veranderde indeling van de winkel was geworden. Ik kan u melden: totaal anders en het was dan ook een chaos.

Niet dat ik daar nu per se negatief over wil doen, want alles moet tenslotte wennen. Dat was de winkelende mensenmassa aan te zien. Menigeen staarde verdwaasd en verloren om zich heen en volkomen verblufte peuters vergaten te jengelen. Bijna zonder uitzondering had het hamsterend publiek een blik in de ogen die sprak: hoe kom ik hier zo snel mogelijk weer uit?
Het roept de vraag op of de consument wel toe is aan noviteiten als handscannen.

Ik was ontroerd door het vertrouwen dat de oude heer Heijn in mij stelde.

Vertrouwen
Bij binnenkomst stond een vriendelijke vulploegmedewerker de mensen over de drempel te helpen. Hij legde alles uit. Ik moest mijn bonuskaart scannen. Hij wees mij vervolgens op een rek met handscanners. Ik moest opletten welk exemplaar lichtsignalen begon uit te zenden. Die scanner mocht ik dan pakken. Daarna kon ik het futuristische ding in een speciale houder plaatsen op mijn boodschappenwagen. Elk product mocht ik zelf scannen. Men ging er kennelijk van uit dat ik dat ook inderdaad dééd. Aan het eind van mijn boodschappentraject moest ik nogmaals mijn bonuskaart scannen, de handscanner weer ophangen en bij de betaalautomaat afrekenen. Ik was ontroerd door het vertrouwen dat de oude heer Heijn in mij stelde.

Cultuurschok
Ondertussen betekent deze nieuwe winkelwijze voor Osdorp een ware cultuurschok. De hangouderen die in de vorige winkel nog gezellig hun dag doorbrachten bij de automaat met gratis koffie, durven nu niet meer naar binnen. Er is mij trouwens eventjes ontgaan of er bij Albert Heijn nog steeds gratis koffie is. En of er überhaupt nog bejaarden in de winkel waren. Ik had het te druk met navigeren door de menigte. Volgende keer neem ik mijn TomTom mee.

Voorzichtigheidshalve beperkte ik mijn aankopen dit keer tot twee blokjes jonge kaas. In deze testfase kun je als klant tenslotte beter niet al te moeilijk gaan doen. Gelukkig maar, want bij het afrekenen werd mij elektronisch opgedragen opnieuw mijn bonuskaart te scannen. Hierover ontstond onmiddellijk verwarring. Ik scande mijn bonuskaart namelijk met de handscanner en dat was niet te bedoeling. Ik moest hem scannen op de betaalautomaat. Ja, stom van mij natuurlijk, maar scannen is scannen, nietwaar? En ik ben immers ook geen twintig meer.

Agressief
's Nachts droomde ik nog van mijn shopping experience. Kun je nagaan welke impact zoiets heeft op de winkelende mens! In mijn droom was de supermarkt nóg drukker dan overdag. De mensen krioelden en kakelden verdwaasd door elkaar heen, als kippen in een legbatterij. Sommigen werden agressief en begonnen elkaar met handscanners in de ogen te schijnen.
Volwassen kerels stonden grienend bij de klantenservice. Er werd omgeroepen dat ze hun moeder kwijt waren en of die hen kon ophalen. "Henk wil worden opgehaald bij het Kaaseiland", klonk er zelfs een keer.
Een bejaarde vrouw stond bij het rek met handscanners en vroeg na een halfuur uitleg in welk gedeelte van het ding ze moest praten. En of je er gewoon interlokaal mee kon bellen.

Bereid u dus terdege voor wanneer u gaat winkelen in de nieuwe Albert Heijn in Osdorp. Trek er minstens een dag voor uit. Zorg voor voldoende proviand en een extra verschoning. Weliswaar zijn die dingen in de winkel zelf ook aanwezig, maar niet gratis. Laat thuisblijvers weten waar u zit, zodat de ANWB u eventueel kan vinden. Laat de scanner voorlopig links liggen. Er zijn zowaar ook nog gewone kassa's...

Tags: