Tele-beroving

Zaterdag 18 Januari 2003 in categorie Ergernis, Woede of Frustratie

Er is al ontzettend veel over geklaagd en ik had zelf deze week ook weer zoiets aan het handje: het dure 0900-nummer.
U kent het wel: je hebt alles goed geïnstalleerd, maar toch doet je ADSL-lijn of je kabelmodem het niet. Een bank stuurt je een renteoverzicht van waardepapieren die je niet bezit en je hebt ook geen rekening bij die bank. Leg dát maar eens uit aan de Belastingdienst.
Of je hebt een afspraak met een servicedienst gemaakt, maar er komt niemand opdagen. Je hebt netjes je electriciteitsrekening betaald, maar toch krijg je aanmaningen. Van die dingen.

U kunt geen kant uit, behalve de kant van dat gehate 0900-nummer. Er zijn er (vooral helpdesks) die 45 Eurocent per minuut durven vragen! Voor dat geld krijg je eerst minstens drie menu's met uitgebreide uitleg over de keuzemogelijkheden, daarna een melig Mantovani-muziekje, dan altijd weer diezelfde slijmtreitertelefoontrut die zegt dat alle medewerkers momenteel in gesprek zijn, vervolgens weer een zenuwslopende Burt Bacharac-deun die krakend wordt afgekapt door een signaal dat zogenaamd ergens de telefoon overgaat. Ha, eindelijk! Niks daarvan, dat had u gedacht! Dit was alleen om u hoop te geven, om te voorkomen dat u ontmoedigd afhaakt. Het enige dat u aan de lijn krijgt is het zeikstrijkersorkest van Victor Sylvester.
U schat de meterstand inmiddels op 6 Euro. En daar komt die teletroela ook weer eens langs, de medewerkers zijn nog steeds in gesprek, nog even geduld alstublieft.

Mocht u zo masochistisch zijn om de hele marteling uit te zitten, dan krijgt u een fortuin later een medewerker aan de lijn die alles nog eens met u gaat doornemen wat u allang weet, u onnozele vragen gaat stellen, u gaat zeggen dat u een ander nummer had moeten bellen, u opbiecht dat hij er zelf niks van begrijpt, u gaat schofferen, u gaat vertellen dat u een brief moet schrijven, u gaat aanpraten dat het uw eigen schuld is, u uitgebreid naar uw klantgegevens gaat vragen, kortom: u rijp maakt voor acute crisisopvang. Twintig Euro later bent u nog niet veel wijzer dan twintig Euro geleden. Bellen naar een 0900-nummer heeft slechts in zéér uitzonderlijke gevallen nut.

Het hebben van een 0900-nummer zou strafbaar moeten zijn, want het is zonder meer te kwalificeren als tele-beroving. Bedrijven die zich voordoen als degelijk en deugdzaam blijken door het hebben van een dergelijk nummer gewoon criminele zakkenvullers, oplichters, ladenlichters, afpersers en geldgraaiers. Zij brengen de gezondheid ernstige schade toe, veroorzaken hartklachten, beroertes, impotentie, zijn tijdens de zwangerschap slecht voor de baby en belemmeren het stoppen met roken.

KPN pakt van al die gesprekken een lekker graantje mee. Geen wonder dat KPN weer lekker uit het dal van de miljardenschulden kruipt. Dat is niet de de verdienste van Scheephouwer, maar de uwe! Die kutKPN-ertjes beschouwen u kennelijk als de goud kakkende ezel, de argeloze klant die zich nietsvermoedend de zakken laat rollen.

Tijd voor de 0900-revolutie dus! Consumenten zouden het principieel en en masse moeten verdommen om een 0900-nummer te bellen. Altijd, zonder enige uitzondering. Schrijf maar een briefje.
Van de politiek hoeft u niets te verwachten. Politieke partijen hoor je nooit over normen en waarden ten aanzien van dit soort praktijken, over de veiligheid op het telefoonnet, waar iedereen op grote schaal z'n geld afhandig wordt gemaakt, over doodgewoon fatsoen. Want als je er éven over nadenkt, besef je dat je zoiets gewoon niet kunt maken als helpdesk van HetNet, als Fortisbank, als Nuon, als UPC, als... vult u zelf maar aan.

En dus: houd u zich vooral niet in! Reageer met uw ervaringen, nagel die bedrijven met naam en toenaam alhier aan de schandpaal! Trouwe lezers weten: Google onthoudt alles!

Zo, dat was een lang gesprek...

Tags: