Afwijkend betaalgedrag

Maandag 17 Februari 2014 in categorie Geldkwesties, Criminaliteit en recht

Er stond een berichtje op mijn voicemail. Ik moest de bank bellen. Als de bank je vraagt om terug te bellen is het meestal foute boel. Het opgegeven telefoonnummer deed mij bij de afdeling creditcardfraude belanden.
De dienstdoende fraudedame vertelde dat iemand mijn kaartnummer had gebruikt om lekker te shoppen in Duitsland. Maar daar had de bank tijdig een stokje voor gestoken. Mijn fijne creditcard was tijdelijk geblokkeerd. En nu ik aangaf dat ik helemaal niet in Duitsland was geweest, werd hij onverbiddelijk, definitief en helemáál geblokkeerd. Ik zou een andere krijgen.

Tijdens zo'n gesprek draait de volgende vraag rondjes door je hersenen: 'Hoe kan dit?'
Mijn creditcard komt nauwelijks het huis uit. Hij ligt zogezegd het hele jaar verstopt onder het zand in de kooi van de kanarie. En nee, ook de kanarie is niet in Duitsland geweest. Bovendien was dit bij wijze van spreken.

Bij het fraudeteam gingen de alarmbellen af!

De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de grote data-hack die een tijdje geleden plaatsvond bij Adobe. Ook mijn gegevens zijn daar waarschijnlijk buitgemaakt.

Ik vroeg de vriendelijke vrouw van de bank hoe ze wisten dat mijn betalingen in Duitsland verdacht waren.
"Omdat ze afweken van uw normale betaalgedrag."

Dit liet ik even op mijn inwerken. De bank houdt dus voor mij in de gaten of ik mij betalingsgewijs wel normaal gedraag.
Ik zag al voor me hoe op de afdeling van het fraudeteam rode lampen gingen knipperen, alarmbellen begonnen te rinkelen en sirenes loeiden: creditcard duikt op in Duitsland maar klant zit gewoon thuis met zijn kanarie naar die lekkere Russische rodelmeisjes te kijken! Code Rood!

Door kordaat ingrijpen had de bank voorkomen dat ik een paar honderd euro lichter werd gemaakt. Ik blij. Maar aan de andere kant vond ik het benauwend dat ik blijkbaar continue financieel gemonitord en gescand word door mijn bank. Welke conclusies trekken ze nog meer uit mijn betalingsgedrag?

In 2012 werden 3 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercrime. De cijfers over vorig jaar zullen wel weer hoger zijn. Bij grote bedrijven zijn steeds meer gegevens te stelen en dat gebeurt dan ook met regelmaat. Intussen proberen de banken het frauderisico in hun voorwaarden steeds meer richting klant te schuiven. Geef uw geld dus maar lekker uit aan leuke dingen, voordat een ander het doet.

Tags: