Rukken aan een stokje

Dinsdag 28 Oktober 2008 in categorie Altijd handig

Vanmorgen waren de snelwegen (ouderwets woord) rond Amsterdam één groot stilstaand wagenpark. De files werden veroorzaakt doordat de stoplichten voor de Coentunnel en de Piet Hein tunnel per abuis op rood stonden. Dat noemen ze dan een storing, maar best kans dat er iemand bij Rijkswaterstaat aan 't begin van de werkdag met z'n brakke harses op het verkeerde knopje heeft geleund.

Langdurig in de file staan is vooral vervelend doordat je oneindig vaak moet stoppen en optrekken. Ik krijg op den duur een lamme linkervoet van die koppeling. Op menig kantoor loopt het personeel vandaag waarschijnlijk hinkend door de gangen.
Dat komt vooral doordat wij in Europa zo nodig stoer moeten doen met een versnellingspookje. Het geeft ons de illusie van mannelijkheid, snelheid, kracht en sportiviteit. Allemaal onzin natuurlijk.

En dat terwijl de Variomatic versnellingsbak nota bene in Nederland is uitgevonden. We hebben alleen de kardinale fout gemaakt om hem aanvankelijk in een lullige auto te monteren, de DAF 600. En als je dan het volgende model ook nog eens 'Daffodil' gaat noemen, heb je met zo'n Disney-naam de sportieve rijder definitief van je vervreemd. Een handgeschakelde auto is feitelijk al decennia lang hopeloos ouderwets. Op alle overige terreinen willen we alles automatisch, maar in de auto blijven we met een pookje stuntelen. In de Verenigde Staten hebben ze het wat dat betreft beter begrepen, net als in het Midden-Oosten. Wanneer ik in Israël ben rijd ik altijd in een automaat. Ze kennen daar niet anders. En ik garandeer u: het rijdt fantastisch.

Nederland heeft in dat opzicht onnoemelijk te lijden gehad van de wet van de remmende voorsprong. Hub van Doorne verrichtte een technisch hoogstandje door een geavanceerde automatische versnellingsbak uit te vinden, maar bouwde hem in een dusdanige ouwewijvenauto dat we dit trauma een halve eeuw later nog steeds niet te boven zijn. In een Daf wilde je niet gezien worden.

Het wordt tijd om daarmee af te rekenen. Nederland moet aan de automaat. Een automaat is niet lullig meer, een automaat is chique en comfortabel. Een automaat zou van overheidswege verplicht moeten worden. Dat scheelt RSI in de linkervoet en rechterarm. Voor oude wijven hebben we nu de brommobiel, dus voor ons stoere imago hoeven we het niet meer te laten.
Integendeel, objectief beschouwd is dat gescharrel met een versnellingspook toch uitermate primitief. Een beetje aan een stokje zitten rukken, maar dan zonder klaarkomen.

Wie toch nog per se trappen wil neemt de fiets maar.

Tags: