Consumentenvertrouwen

Donderdag 24 April 2008 in categorie Geldkwesties

In de kranten valt vandaag te lezen dat het consumentenvertrouwen deze maand licht gedaald is. Ik ben ook een consument, maar ik ben mij er niet van bewust dat mijn vertrouwen überhaupt is gemeten, laat staan afgenomen. Goed dat ik dat in de krant lees dus!

Maar eigenlijk wil ik wel eens weten hoe ze daarbij komen! Er wordt hier (onder andere) uit mijn naam van alles beweerd. En dat terwijl mijn consumentenvertrouwen momenteel juist erg hoog is! Natuurlijk moest ik daar eventjes nadrukkelijk over nadenken, want geen mens staat 's morgens op met de gedachte: hoe staat het vandaag met mijn consumentenvertrouwen? Anders ben je rijp voor de kliniek.

Ik ga me dus maar eens eventjes inlezen in dit onderwerp...
Nu moet u zich eens voorstellen dat u door het CBS wordt opgebeld...
Het consumentenvertrouwen wordt gemeten door ons Centraal Bureau voor de Statistiek, zo blijkt. Elke eerste tien werkdagen van de maand vragen ze een wisselende groep van 1000 mensen naar hun consumentenvertrouwen. Dat doen ze door ze op te bellen en een aantal vragen te stellen.

De vragen gaan over de algemene financiële situatie en hun persoonlijke financiële situatie in het afgelopen en het komende jaar. Tenslotte wordt hun gevraagd of het momenteel een goed moment is voor grote aankopen.
Op de vragen over de financiële situatie zijn de volgende antwoorden mogelijk: duidelijk slechter, iets slechter, gelijkgebleven, iets beter of duidelijk beter.

Nu moet u zich eens voorstellen dat u door het CBS wordt opgebeld. Natuurlijk altijd net op het moment dat u zit te eten, zit te poepen, staat te douchen, een middagdutje doet of een snelle wip maakt. En dan komt het CBS plompverloren informeren naar uw consumentenvertrouwen! U moet het woord drie keer laten herhalen om te snappen waar ze eigenlijk heen willen.
U wilt ze niet afpoeieren, want de volgende maand nemen ze weer duizend andere mensen, die kans mag u natuurlijk niet laten lopen!

Maar zijn uw antwoorden eigenlijk wel een betrouwbare indicator voor uw consumentenvertrouwen? Driewerf neen!
Ze worden namelijk in belangrijke mate beïnvloed door de positieve of negatieve belevingen tijdens uw bezigheden van dat moment (eten, poepen, douchen, dutten of wippen). De antwoorden zijn géén weergave van uw consumentenvertrouwen, maar gewoon van uw huidige gemoedstoestand!
Ikzelf zou bijvoorbeeld behoorlijk balen als ik gebeld werd tijdens een wip. Daar word ik heel pessimistisch van. Zo'n telefoontje is dus uiteindelijk héél slecht voor mijn consumentenvertrouwen!

Sinds ik dit allemaal heb uitgevlooid is mijn vertrouwen in berichten over het consumentenvertrouwen te omschrijven als: duidelijk slechter!
Sowieso terecht, want wat blijkt? Hetzelfde CBS deelt vandaag mee dat de consumptiegroei hoog is gebleven! Dat lijkt me toch een veel betere indicatie van het het consumentenvertrouwen!

Tags: