een schaap achter de decoder

Vrijdag 22 December 2006 in categorie Schandelijke taferelen

KPN heeft de zaakjes goed voor elkaar. Voor zichzelf dan. In de nacht van 10 op 11 december werd het analoge televisiesignaal uit de ether genomen en kwam er een digitaal signaal voor in de plaats. Daar heeft het grootste deel van Nederland waarschijnlijk niets van gemerkt, maar de mensen die het signaal tot dan toe via de ouderwetse antenne ontvingen des te meer.

Er moest een decoder worden gekocht. En zoals te verwachten was de voorraad daarvan bij lange na niet voldoende om de te verwachten piek in de vraag op te vangen. Want de Nederlandse consument kent inmiddels de zegeningen van privatisering. Pas enkele dagen geleden stonden bij Primafoonwinkels de eerste stapels 'gereserveerde' decoders. Wie bij de decoder een 'smartcard' kocht met het ruimere zenderaanbod van KPN-Digitenne, betaalde voor de decoder maar ongeveer de helft van de prijs. Mensen die genoegen namen met alleen de zenders Nederland 1, 2 en 3 hadden geen smartcard nodig, maar betaalden wél bijna het dubbele voor hetzelfde kastje.

Ook de mensen mét een KPN-Digitenne abonnement hebben voorlopig geen reden tot vrolijkheid. Tenminste, als ze buiten de randstad wonen. In het noorden bijvoorbeeld is dat extra aanbod van KPN-Digitenne de eerste maanden nog helemaal niet beschikbaar! Die zitten voorlopig dus nog mét abonnement gezellig naar Nederland 1 t/m 3 plus Omrop Fryslân te kijken. 'Alle dagen nijs, kultuer en bylden', dát wel...

En dan was er ook nog een mooie aanbieding van KPN. De Topfield is een decoder met ingebouwde harddiskrecorder. Die mocht je meenemen voor pakweg honderdvijftig euro. En wanneer je vóór 31 december 2006 de smartcard activeerde en daarmee dus een KPN-Digitenne abonnement nam, kreeg je zomaar negentig euri op je bankrekening retour! Dat is nog eens genereus van KPN! Vóór 31 december is dat abonnement echter nutteloos, want -alweer- het pakket is buiten de randstad niet te ontvangen. Activeren heeft daarom weinig zin en het grootste deel van Nederland kan bijgevolg fluiten naar die korting.

KPN was dus niet klaar voor de overschakeling van analoog naar digitaal. Zenders en decoders waren niet voldoende beschikbaar en de klanten werden bovendien nog eens getild met de prijzen van de decoders. Wie zijn ongenoegen daarover voorlegt aan de klantenservice van KPN, krijgt een schaap aan de telefoon. En u weet hoe dat is met schapen: die kijken geen televisie. Laat staan dat ze het kunnen uitleggen...

Zie ook: De nieuwe kastjes van de keizer.

Tags: