Nostalgisch waggelen door de Provence

Woensdag 13 Mei 2009 in categorie Op reis

Citroen 2CVVia Volkskrant Reizen kun je bij Huureeneend.nl een 10-daagse rondreis per 2CV door de Provence boeken. Voor de jongsten onder u: een 2CV, bijgenaamd 'eend', is een antiek koekblik van Citroen. Het destijds goedkope autootje zou tegenwoordig ongeveer -100 scoren bij een crash test. De aanduiding 2CV staat voor 'deux cheveaux', oftewel 2 paardenkrachten.
Misschien overweegt u wel zo'n romantische reis te gaan boeken. Ik vind het mijn morele plicht u dan vooraf even bij te praten over de Citroen 2CV.

De vering van de Citroen 2CV is superieur en legendarisch. Misschien wel een beetje té superieur, want bij een flinke snelheid in de bochten helt de wagen over als een zeilschip bij windkracht zes.
Ook de ventilatie is befaamd. Een airco is overbodig, want de auto tocht door alle kieren als een kunstgebit in een windtunnel. Maar in de Provence is dat misschien juist wel lekker. Bovendien kan het linnen dak nog worden opengerold.
De stoelen, waarbij de zittingen aan elastiekjes hangen, zijn ondanks deze eenvoudige constructie vermaard om hun zitcomfort.

Hooguit 90 km per uur met wind mee

Net nu u gaat denken: nou dat lijkt me wel wat, ga ik het ook nog even over de nadelen hebben. Dat is belangrijk, zeker voor de moderne BMW- of desnoods Opel Astra rijder.
In zijn meest nostalgische uitvoering haalt de 2CV hooguit een topsnelheid van 90 kilometer per uur. Dat is met wind mee. Vrachtwagens inhalen is er dus niet bij, temeer omdat een vrachtwagen aan de voorkant ook nog een drukgolf afgeeft. Daar is met een 2CV niet doorheen te komen, met als gevolg dat u heel zielig een kwartier hulpeloos en wanhopig naast de grijnzende kop van de chauffeur in de vrachtwagencabine blijft hangen. Inmiddels heeft u achter u een tien kilometer lange toeterende en knipperende file verzameld. Snikkend van frustratie laat u zich terugzakken achter de vrachtwagen.

Aandachtspuntje
Dan de versnelling. Dat is even een aandachtspuntje. Het is een primitieve horizontaal uitstekende pook in het dashboard. Om hem in de eerste versnelling te kunnen zetten moet u de pook naar u toe uit het dashboard rukken. Dat kan alleen als u volkomen stilstaat. Het betreft hier namelijk een zogeheten ongesynchroniseerde versnelling. De tweede versnelling is makkelijk, u ramt de pook van u af het dashboard in. De derde trekt u weer uit het dasboard.

De vierde versnelling is ook weer een apart geval, want dat is geen echte versnelling maar een 'overdrive'. Dat betekent dat u hem alleen op volle snelheid kunt gebruiken als er geen extra kracht nodig is. Op de snelweg bijvoorbeeld.

Kettingreactie
Het gaspedaal werkt uiterst direct. Dat moet u ook even weten, want vooral in combinatie met de eerste versnelling kan dat tot gênante situaties leiden. Wanneer u bijvoorbeeld optrekt, maar tegelijk over een hobbel rijdt, gaat de 2CV veren. Daar staat hij om bekend. Niet een beetje veren, maar stuiterend veren. Met als gevolg dat u het gaspedaal onwillekeurig weer indrukt. Dat leidt in de eerste versnelling tot hikkend en schokkend vooruit rijden. Er ontstaat een kettingreactie van onwillekeurig gasgeven en veren, een vicieuze cirkel zo u wilt.
De remedie is: gas loslaten, anders wordt u de risee van de Provence. Je moet het even weten.

Echtscheidingen
Raar eigenlijk dat zowel Volkskrant Reizen als Huureeneend.nl deze bijzonderheden niet vermeldt bij de reisinfo. Het kan toch veel gefrusteerd gejank van de clientèle voorkomen, dacht ik zo. Het scheelt overuren bij het steunpunt Lyon van de ANWB. Wanneer mensen onvoorbereid met een 2CV op reis gaan kan dit leiden tot echtscheidingen of zelfs complete familiedrama's.
Niet voor niets heeft Citroen tegenwoordig nieuwe modellen. Zoals de C1, C2 of 3 desnoods. Dat heeft een reden. U kunt bij Citroen zelfs u eigen auto samenstellen! Dan ga je toch niet lijden met een nostalgische kreupele eend uit 1970 of daaromtrent?

In elk geval bent u gewaarschuwd. Niet naar de Provence gaan, want dan de kans op 2CV-files is daar deze zomer extra groot.

Zeg nu zelf: die man trekt toch een beetje een kop van 'waar ben ik aan begonnen?'

Tags: