De Senseo crisis
Donderdag 16 April 2009 in categorie Ergernis, Woede of Frustratie, Technologie
Wij wilden in eerste instantie niet meedoen met de hype, mijn vrouw en ik. Bovendien drink ik nooit koffie, dus voor mij hoefde zo'n Senseo sowieso al niet. Maar een paar maanden geleden is mijn vrouw uiteindelijk gezwicht, ze vond het toch wel makkelijk. En dus kwam er een Senseo.
Nu blijken wij een bom in huis gehaald te hebben. De Senseo kan ontploffen. Door een fabricagefout van Philips. Want uiteraard, logisch en vanzelfsprekend hebben wij natuurlijk weer nét dat typenummer met problemen!
Ik lees in de krant dat Philips al een jaar op de hoogte was van het mankement, maar dat ze het nog 'moesten onderzoeken'. Daar hebben ze lang over gedaan. En ondertussen hebben ze ons dus rustig het foute model met de foute productiedatum laten kopen.
Maar nu wil de bezorgde fabrikant zijn gewaardeerde klanten niet langer blootstellen aan door de keuken ricocherende Senseo-onderdelen en koffie-pads. Philips is een 'terugroepactie' gestart.
Het kenmerk van een 'terugroepactie' is, dat zij roepen en wij moeten brengen. Wij moeten dus een heleboel MOEITE gaan doen!
Wij moeten ons registreren, dan krijgen wij een ontkalkingssetje. Dan moeten wij gaan ontkalken. Wij krijgen na verloop van tijd een doos. Daarin moeten wij de Senseo stoppen. Ik zie ervan komen dat wij met die doos naar het postkantoor gaan sjokken.
Herstel: ik zie ervan komen dat ik met die doos naar het postkantoor ga sjokken, want zo is de huwelijkse staat nu eenmaal ingericht.
In dat postkantoor ga ik een nummertje trekken en constateren dat er nog 57 wachtenden voor mij zijn, waaronder nog 23 mensen met een Senseo.
Drie uur later kan ik eindelijk weer naar huis, toch een beetje met het soort gevoel dat ik m'n cavia hebt moeten achterlaten bij de dierenarts.
Na acht dagen krijgen wij van Philips een nieuwe gerepareerde Senseo. Reparatieafdelingen hebben altijd een andere tijdrekening, dus in de praktijk is dat minstens een maand. Hopelijk hebben wij dan onze eigen Senseo weer terug en niet die van een ander.
Help me onthouden dat ik met viltstift een merkteken op de onderkant zet.
In Nederland schijnen er vijf miljoen Senseo's te zijn. Laten we even aannemen dat de helft daarvan terug moet.
Dat betekent in totaal 7,5 miljoen uren wachten bij het postkantoor. Die tijd kunnen we ondertussen niet besteden aan andere dingen, zoals het oplossen van de economische crisis.
Bij elkaar is dat geloof ik een slordige 856 jaar verlies aan productiviteit. De gevolgen zullen dus tot ver in het huidige millennium merkbaar zijn!
Zo bezien valt die hele kredietcrisis in het niet bij de ellende die Philips met zijn Senseo's heeft aangericht!
Tweet |