tergende radio
Donderdag 01 December 2005 in categorie Ergernis, Woede of Frustratie
Nu de publieke omroep grotendeels door Medy van der Laan wordt ontmanteld, gaan er stemmen op om reclamevrije televisiezenders te maken. Daar ben ik zonder meer vóór. Sterker nog, de reclame moet ook van de publieke radiozenders worden verbannen! Want daar erger ik mij nog het meest aan.
Ik ben een Radio 1 luisteraar. Ik luister graag naar meer of minder interessant gebabbel over de dingen in de wereld. Maar meerdere keren per uur moet ik tot in den treure hetzelfde geleuter met een zachte 'g' aanhoren van die SNS-bankslet over 'fundcoaching' of 'cuntcoaching', weettikveel, ik versta niet eens wat ze zegt. U merkt, ik word hier agressief van! Want normaal ben ik een zachtmoedig mens en vind ik een zachte 'g' wel sexy. Begin dus in mijn bijzijn niet over Robeco, King en Afas boekhoudsoftware of het 'document management' van Veenman dan wel Nashua. En als ik die Ohra-homo met z'n vrijkomende lijfrentes tegenkom draait 't uit op een potje ouderwets en onversneden potenrammen. Zo zie je maar weer welke tomeloze driften de reclame in de gewoonlijk zo vredige radioluisteraar kan losmaken.
Opvallend is dat op Radio 1 de reclame tegenwoordig voornamelijk is gericht op het zakenleven en andere rijke mensen. Veruit de meeste commercials gaan over beleggingsfondsen, gouden handdrukken, productlijnen van kopieermachines, ziektekostenverzekeringen, lijfrentes, allerlei zakelijke softwarezooi en dure UMTS-abonnementen. Gék word je d'r van, vooral als je geen geld hebt.
Met heimwee denk ik terug aan de tijden van de knusse pindakaasreclame, desnoods de Persilkorrels, de Witte Reus of het druppeltje Dreft. Vroeger was alles beter.
Radiofoto's van Philip Nelson.
Tweet |