omroep om zeep

Donderdag 17 November 2005 in categorie Het vaderlandsch cultuurgoed

We komen steeds dichter bij het moment dat we in Nederland het begrip cultuur helemaal opnieuw zullen moeten gaan uitvinden. Want net als de ijsbergen smelt de cultuur steeds verder weg, dan is er straks alleen nog maar een waterig plasje.

De regionale kranten met het knusse nieuws van om de hoek verschrompelen tot een enkel katern in het toch al kleinere tabloidformaat van 'de grote krant' die al drie fusies achter de rug heeft.
De televisie is binnenkort bewegend behang met geluidshinder van belspelletjes. Want alle gewaardeerde programma's zijn dan weg.
De praatradio wordt kordaat de mond gesnoerd. Computers draaien automatisch de muziek. Voor een beetje diepzinnig gesprek is geen plaats meer. Bevlogen programmamakers als Wim de Bie en Hanneke Groenteman mopperen vanuit de marge van hun weblogs. Waarschijnlijk vergeefs. Want de programmering wordt steeds meer bepaald door netcoördinatoren, managers, McKinsey en niet te vergeten mediameisje Medy. Wat telt zijn factoren als luister- of kijkcijfers en 'marktaandeel'.

In Rusland verbiedt Poetin gewoon de vrije omroep. Dat is niet netjes, maar wél duidelijk. Hier doen ze min of meer hetzelfde vanachter de ellebogen. Goed, ik overdrijf, maar het is allemaal zéér verontrustend.

Zo dreigt Radio 747 volgend jaar gewoon uit de ether en van de kabel te verdwijnen. Men denkt dat bijna toch niemand dat merkt, want het 'marktaandeel' van de zender is klein: 1 procent. En wat te klein is heeft geen bestaansrecht. Althans, blijkbaar in de beleving van McKinsey: a management consulting firm advising leading companies on issues of strategy, organization, technology, and operations..

Hebben wij als kijker en luisteraar ook nog wat te zeggen? Nee, beste kijkers en luisteraars! De 'vrije meningsuiting' wordt voortaan verzorgd door de McKinseys van deze wereld. Want het begrip 'vrije meningsuiting' is inmiddels geherdefinieerd tot 'vrije markt'. Zonder dat u het in de gaten had. Knap hè, van McKinsey?

Vond u het bijvoorbeeld leuk om dagelijks naar De Avonden te luisteren? Dan behoort u vast tot die zielige 1 procent die geen televisie heeft!
Dat programma wordt dus rap vervangen door 'lichte muziek'. Voor uw eigen bestwil! Want lichte muziek, beste luisteraars, daar kan geen mens wat tegen hebben. Daar lust het luistergepeupel wel pap van! Liefst nog doorspekt met hersenloos gewauwel van duurbetaalde diskjockeys. Dat is nog eens wat anders dan dat zware intellectueel geneuzel van Anton de Goede! Toch?

Vanmorgen was ik voor een vriendendienstje bij studio Desmet. Daar sprak ik gezellig met programmamaker en presentator Anton de Goede. Ik heb 't maar niet over de toekomst gehad. Ik wilde z'n dag niet verpesten...

Tags: