een heel ander gezicht
Dinsdag 27 September 2005 in categorie Altijd handig
Reclame kan soms ook leerzaam zijn. Rimpelreparateur RoC bijvoorbeeld loopt te koop met een smeerseltje dat de ouder wordende vrouw van haar kraaienpootjes moet afhelpen.
Dames, denk niet dat u met uw pakweg dertig lentes niet onder de doelgroep valt, want de cosmeticamaffia weet u te vinden vanaf het moment dat u uw eerste zakgeld krijgt. Eerst moet u zich 'mooi' maken met lipstick, eyliners en blosjes. Na jarenlang gebruik heeft die troep natuurlijk de huid grondig verkreukeld. Daarna komen ze doodleuk aanzetten met een soort trekzalf die de boel zogenaamd weer gladstrijkt. Het confronterende woord 'rimpels' moet in de reclame liefst worden vermeden, want de ziel van de vrouw is even gevoelig als haar huid. Dat hebben ze bij RoC goed begrepen. Daar spreken ze van het 'herdefiniëren van uw gelaatscontouren'. Heel nuttig. Die uitdrukking kan namelijk altijd van pas komen. Ook voor heren.
U wordt bijvoorbeeld niet toegelaten tot een disco. U krijgt aandrang om tegen de kleerkastportier te zeggen: "Zal ik die rotkop van jou eens effe verbouwen?"
Maar in plaats daarvan formuleert u heel rustig: "Zal ik uw gelaatscontouren eens herdefiniëren?"
Kijk, dat klinkt meteen een stuk beschaafder. Bovendien is de kans gering dat hij begrijpt wat u zegt, dus hij ziet de klap niet aankomen...
Tweet |