commercieel correct
Maandag 03 November 2003 in categorie Incrowd: over webloggen
<%image(euros.jpg|150|128|En zóveel wàs het nog niet eens!)%>
Dat geeft natuurlijk wel te denken wanneer Verbal Jam meldt dat hij gesponsord wordt en dat hij niet vies is van nog méér donaties. In elk geval is het een aangenaam discussieonderwerp, dat af en toe ook wel elders op weblogs opduikt. Hangen we er meteen het label 'commercieel' aan wanneer individuen, bedrijven of instellingen het leuk vinden een bepaald initiatief of project te steunen? Of mag dat alleen als je groot bent, een pop- of dancefestival, een literatuurprijs of iets multicultureels?
Schrijft de krant minder onafhankelijk als er advertenties in staan? Wordt de uitslag van de wedstrijd beïnvloed door shirtreclame? Had degene die de wereld rondfietste dit niet op een gratis Giant, Gazelle of Batavus mogen doen, maar had hij of zij zélf een fiets moeten aanschaffen bij de Halfords? Kreeg Youp van 't Hek indertijd geld van de concurrentie om Buckler bier belachelijk te maken? Gaat Verbal Jam nu beter op z'n woorden passen of de sponsors naar de mond praten? Niets van dat al.
Juist in de schrijverij staat vrijheid altijd voorop. Redactionele onafhankelijkheid is in de journalistiek het eksteroog waarop je nooit moet gaan staan. Geldstromen lopen altijd gescheiden van de woordenstroom. Wanneer Verbal Jam een bescheiden sponsorbedrag ontvangt als ondersteuning voor het in de lucht houden van de site wordt er meteen geroepen: commercieel!
Wanneer iemand een gratis blogspot-accountje voor z'n log heeft moet er als tegenprestatie een flinke banner boven en komt dat dus op hetzelfde neer. Anderen doen t-shirts in de verkoop. Uiteindelijk lopen ze er alleen zelf in, maar het gaat om het principe.
U ziet, de redenaties kunnen nogal eens kronkelen. Het is algemeen geaccepteerd dat de fotograaf, de drukker en de vormgever hun centjes krijgen, maar schrijven moet het liefst gratis. Ja hoor eens, een auteur heeft ook zijn/haar onkosten! Bergen rook- of snoepwaar naast het toetsenbord, liters sterke drank of andere geestverruimende middelen. Allemaal brandstof voor de inspiratie. Dat loopt behoorlijk in de papieren kan ik u zeggen en mijn collega's zullen dit beamen!
Omgekeerd 'sponsort' Verbal Jam ook weer anderen. Zo schrijft hij geheel 'om niet' de columns voor de wekelijkse nieuwsbrief van het literaire tijdschrift OpSpraak. En binnenkort krijgt ook de status van website Amsterdam Centraal een flinke gratis boost door bijdragen van zijn hand. Ik bedoel maar, niemand die zich in dit soort gevallen dan eens afvraagt: heeft die jongen nog te eten?
Maar goed, discussieert u rustig verder. Misschien leer ik nog hoe ik mij commercieel correct hoor op te stellen.
En zie ik meteen of u het mij gunt, zei hij met een quasi-zielig gezicht...
Tweet |